Geïntegreerde praktijkpremie
Bent u effectief actief als huisarts of bent u een huisarts in opleiding (haio)? Gebruikt u een aanvaard softwarepakket? Hoe meer u bepaalde E-diensten gebruikt, hoe hoger het bedrag van uw premie tot maximaal € 6.000.
Bijkomende aandachtspunten
- Bent u haio en werkt u met een gelabeld EMD? Dan hebt u recht op de premie van € 800. Deze kan u eveneens aanvragen via de toepassing ProGezondheid.
- Bent u pas gestart als actieve huisarts? Dan heeft u recht op een bijzondere GMD-starterpremie, die gekoppeld wordt aan de geïntegreerde praktijkpremie. Deze premie zal voor de eerste keer worden toegekend aan de artsen die in 2021 hun Riziv-nummer van huisarts hebben verkregen en die een nog te bepalen minimale activiteitsdrempel behalen in het referentiejaar 2022. De eerste betaling zal plaatsvinden in de loop van 2023.
- Als u volgens de RIZIV-gegevens niet in aanmerking komt voor de basispremie, dan wordt u hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht. U kan de beslissing via aangetekende brief betwisten bij de leidend ambtenaar van de Dienst Geneeskundige Verzorging binnen 60 dagen vanaf de datum van de schriftelijke kennisgeving van de beslissing.
Hoeveel bedraagt deze premie?
Voor huisartsen in opleiding (haio's) bedraagt de geïntegreerde praktijkpremie € 800 (2022).
Voor erkende huisartsen varieert het bedrag tussen € 1.000 en € 6.000 (2022) naargelang het aantal drempels dat u in de referentieperiode behaalt voor bepaalde parameters van het gebruik van E-diensten.
Aanvraag
U dient uw aanvraag online in via de module ‘Mijn premieaanvragen’ van de online toepassing ProGezondheid.
Gebruikt u geen aanvaard softwarepakket en wilt u als erkend huisarts de basispremie van € 1.000, dan kunt u uw aanvraag schriftelijk indienen via het aanvraagformulier geïntegreerde praktijkpremie dat u op hier terugvindt.
Premie 2022: voorwaarden
Hoe meer u bepaalde E-diensten gebruikt, hoe hoger het bedrag van uw premie voor 2022.
- U verstuurde in het 2e semester van 2022 minstens 25% van uw geneesmiddelenvoorschriften via Recip-e.
- U diende in het 2e semester van 2022 minstens 50% van uw aanvragen van terugbetaling van geneesmiddelen hoofdstuk IV in via de dienst “Hoofdstuk IV” van MyCarenet.
- Uzelf of uw mandataris factureerde in het 2e semester van 2022 minstens 20% van uw raadplegingen voor patiënten met recht op verhoogde tegemoetkoming via de dienst ‘eFact’ van MyCarenet.
Opgelet: dit criterium telt niet mee als u in een medisch huis werkt dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten. - Voor minstens 25% van de patiënten waarvoor u voor 2022 een GMD-honorarium hebt ontvangen, is uiterlijk op 31 december 2022 een geïnformeerde toestemming geregistreerd via het eHealth-platform (door uzelf, de patiënt of een andere zorgverlener).
- De verhouding tussen het totaal aantal verschillende patiënten waarvoor u uiterlijk op 31 december 2022 een SUMEHR hebt opgeladen via de digitale platformen Vitalink, RSW of Abrumet en het aantal patiënten waarvoor u voor 2022 een GMD-honorarium heeft ontvangen, bedraagt minstens 25 %.
- In 2022 gebruikte u MyCareNet voor het elektronische beheer van uw GMD-honoraria.
Opgelet: dit criterium telt niet mee als u in een medisch huis werkt dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten. - Tijdens het tweede semester van 2022 creëerde u of paste u minstens 5 medicatieschema’s aan.
- Tijdens het tweede semester van 2022 gebruikte u minstens 5 keer de CEBAM evidence linker (via login).
- Tijdens het tweede semester van 2022 diende u minstens 5% van uw raadplegingsgetuigschriften in via de dienst "e-Attest" van MyCarenet.
Opgelet: dit criterium telt niet mee als u in een medisch huis werkt dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten. - In 2022 gebruikte u minstens 3 keer het elektronisch formulier “Evaluatie van de handicap – FOD Sociale Zekerheid” voor het versturen van medische informatie naar de FOD Sociale Zekerheid (DG Personen met een handicap)
Uitleg over het gebruik van het formulier “Evaluatie van de handicap – FOD Sociale Zekerheid” vindt u hier.
Premie 2023: voorwaarden
Hoe meer u bepaalde E-diensten gebruikt, hoe hoger het bedrag van uw premie voor 2023.
- U dient in het 2e semester van 2023 minstens 50% van uw aanvragen van terugbetaling van geneesmiddelen hoofdstuk IV in via de dienst “Hoofdstuk IV” van MyCarenet.
- In het 2e semester van 2023 maakt uzelf of uw mandataris gebruik van de dienst ‘eFact’ van MyCarenet voor elektronische facturatie voor patiënten met recht op verhoogde tegemoetkoming of dient u uw raadplegingsgetuigschriften in via de dienst eAttest van MyCarenet voor minstens 50% van uw raadplegingen.
Opgelet: dit criterium telt niet mee als u in een medisch huis werkt dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten. - De verhouding tussen het totaal aantal verschillende patiënten waarvoor u uiterlijk op 31 december 2023 een SUMEHR hebt opgeladen via de digitale platformen Vitalink, RSW of Abrumet en het aantal patiënten waarvoor u voor 2023 een GMD-honorarium heeft ontvangen, bedraagt minstens 55%.
- Tijdens het tweede semester van 2023 creëert u of past u minstens 5 medicatieschema’s aan.
- Tijdens het tweede semester van 2023 gebruikt u minstens 5 keer de CEBAM evidence linker (via login).
- In 2023 gebruikt u minstens 3 keer het elektronisch formulier “Evaluatie van de handicap – FOD Sociale Zekerheid” voor het versturen van medische informatie naar de FOD Sociale Zekerheid (DG Personen met een handicap).
Uitleg over het gebruik van het formulier “Evaluatie van de handicap – FOD Sociale Zekerheid”. - U registreert zich vóór 28 november 2023 voor de barometer "diabetes" en/of vóór 21 december 2023 voor de barometer "antibiotica" via uw professionele software.
Meer informatie over de parameters en voorwaarden voor de geïntegreerde praktijkpremie vindt u hier terug.
Bijzondere GMD starterspremie
Actieve startende artsen die net hun Riziv-nummer van erkend huisarts hebben verkregen, krijgen een bijzondere GMD-starterspremie toegekend, die gekoppeld wordt aan de geïntegreerde praktijkpremie.
Deze premie zal voor de eerste keer worden toegekend aan de artsen die in 2021 en in 2022 hun RIZIV-nummer van huisarts hebben verkregen en die een nog te bepalen minimale activiteitsdrempel behalen in het referentiejaar 2022.
De betaling voor de starters van 2021 en 2022 zal uiterlijk op 31 december 2023 plaatsvinden.