Verplichte elektronische facturatie voor artsen: enkele verduidelijkingen

6 oktober 2025

Sinds de invoering van de verplichte elektronische facturatie (eFact en eAttest) op 1 september 2025, bleven er voor artsen nog enkele belangrijke juridische en praktische vragen bestaan. BVAS heeft deze bezorgdheden overgemaakt aan de Medicomut, en recent antwoorden ontvangen die we hieronder samenvatten.

1. eAttest: enkel geldig op de dag van de verstrekking

Een eAttest moet verplicht worden ingediend op de dag waarop de zorg of consultatie plaatsvond. Attesten die nadien worden ingediend, worden systematisch geweigerd door de mutualiteiten eAttest is bedoeld voor contante betalingen en moet op de dag van de verstrekking worden ingediend. Als er fouten of onvolledigheden in het eAttest staan, zal de software direct een foutmelding geven. De arts moet dan onmiddellijk de fout corrigeren, een nieuw eAttest indienen en het bewijs aan de patiënt overhandigen. Ook als de arts ontdekt dat hij een verkeerde nomenclatuurcode heeft gebruikt nadat het eAttest is goedgekeurd door de mutualiteit, moet hij het attest nog dezelfde dag annuleren en een nieuwe versie met de juiste code indienen.

2. eFact: meer flexibiliteit, maar ook duidelijke termijnen

Bij eFact is het wel mogelijk om de facturatie op een latere datum in te dienen. Er mag echter slechts één facturatiebestand per dag en per mutualiteit worden verzonden. Let op: eFact moet binnen twee maanden worden ingediend, anders riskeert de arts een administratieve boete van de Dienst voor Administratieve Controle van het RIZIV.

3. Overmacht? Geen bewijs vereist

Er was ook de vraag of een arts bij papieren getuigschriften moet aantonen dat elektronische facturatie tijdelijk onmogelijk was door overmacht. Het antwoord is duidelijk: op dit ogenblik is er geen bewijsverplichting voor de arts volgens de regelgeving. De mutualiteiten zullen wel het gebruik van papieren getuigschriften na 1 september 2025 monitoren en analyseren.

4. Prestaties vóór 1 september 2025

Voor prestaties vóór 1 september 2025, waarvoor nog geen getuigschrift is uitgeschreven of de elektronische indiening nog niet heeft plaatsgevonden, is er geen reguleringstermijn voorzien. Let wel: als het om een contante betaling gaat, kan een eAttest niet meer retroactief worden aangemaakt. Past de arts de derdebetalersregeling toe, dan is het nog steeds mogelijk om deze oudere prestaties via eFact te factureren.

5. Administratieve boetes en ontbrekende gegevens

Tot slot kwam ook de vraag aan bod over eventuele sancties bij ontbrekende niet-essentiële gegevens, zoals transparantiecodes. De mutualiteiten zullen het gebruik van papieren getuigschriften verder opvolgen. Op basis van deze monitoring zal het RIZIV evalueren of bijkomende sancties nodig. Welke sancties dan evenwel van toepassing zouden zijn, werd niet op ingegaan.

Het volledige antwoord vindt u hier terug.

Over BVAS

Wij staan voor een vrije geneeskunde met een betaalmodel waarin de vergoeding per prestatie de hoofdmoot blijft, aangevuld met forfaits. In de huisartsgeneeskunde bvb. verdedigen we alle praktijkvormen en niet alleen de multidisciplinaire groepspraktijken zoals de concurrenten.

De solowerkende huisarts heeft zijn plaats en moet niet verdrongen worden.

Wat specialisten betreft verdedigen we ook de vrijgevestigde (extramurale) specialisten die in een praktijk buiten het ziekenhuis werken.