Intervention frais de télésecrétariat

Si vous exercez ou continuez d'exercer une activité de médecine générale en Wallonie.

Cette intervention couvre une partie des frais de recours à des services de télé-secrétariat médical dont la finalité doit viser l'aide à la gestion administrative de la pratique.

Elle peut être demandée tant pour les groupements que pour les médecins en pratique individuelle.
Elle correspond à la moitié des frais réels avec un plafond de 3.700 € (indexé) par médecin.
Ce subside peut être demandé annuellement et au plus tard le 31 mai de chaque année. 

Vous trouverez les formulaires de demande 2022 relatifs aux primes IMPULSEO sur le site de l'ABSyM Wallonie.
Vous voulez savoir si vous êtes dans les conditions pour bénéficier de l'aide, n'hésitez pas à contacter notre spécialiste, Mme Frédérique VIROUX, à l'ABSyM Wallonie, à l'adresse mail suivante f.viroux@absym-wallonie.be

Voorwaarden

Een praktijkondersteuner en/of praktijkverpleegkundige moet in loondienst werken in de huisartsenpraktijk voor minstens één derde voltijdsequivalenten (13 uren/week). U zal dat moeten bewijzen met een arbeidscontract. De arbeidsovereenkomst mag van bepaalde of onbepaalde duur zijn, zoals bv. een interim- of vervangingscontract.

De huisarts moet aangesloten zijn bij de huisartsenkring van zijn regio.

De aanvragen gebeuren per arts. In een groepspraktijk moet elke huisarts afzonderlijk dus een aanvraag indienen, de uitbetaling van deze tegemoetkoming gebeurt ook per individuele arts.

Hoeveel bedraagt de tussenkomst ?

De tegemoetkoming kan nooit meer bedragen dan 50% van het aandeel dat de aanvragende arts bijdraagt in de totale loonkosten van de medewerker(s).

De tegemoetkoming bedraagt maximaal € 7.878.47 (2024) per arts. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Het maximumbedrag kan verhoogd worden met € 800 als de huisarts of de huisartsenpraktijk inzet op extra vorming voor die medewerker(s).

Om in aanmerking te komen voor de bijkomende tegemoetkoming van € 800 moet de praktijk investeren in vorming. Deze vorming bedraagt minimaal vier uur per jaar. Minstens één uur per jaar moet samen met de aanvragende huisarts gevolgd worden.
Opleidingen gepubliceerd op de VIVEL academie bij "praktijkondersteuning" komen in aanmerking voor de bijkomende tegemoetkoming. Andere opleidingen die toegevoegd worden aan uw aanvraag, zullen a posteriori worden beoordeeld.

Hoe kan u deze tegemoetkoming aanvragen?

Huisartsen kunnen de tegemoetkoming digitaal aanvragen, uiterlijk op 30 juni van het jaar dat volgt op het jaar waarin de loonkosten zijn gemaakt.

De aanvraag tot tussenkomst in de loonlasten van 2023 moet uiterlijk op 30 juni 2024 worden ingediend.

Hoe kan u uw aanvraag indienen?

Het Vlaams Artsensyndicaat gaat volledig kosteloos voor u na of uw dossier volledig is en stuurt dit dan door naar PMV (Participatiemaatschappij Vlaanderen) voor de finale afhandeling van uw aanvraag. Beide afdelingen van het VAS zijn erkend als steunpunt en kunnen u daarbij verder helpen. Bovendien kunnen we bij mogelijke problemen bemiddelen en voor de nodige verduidelijking zorgen.

Is uw praktijk gevestigd in Antwerpen, Vlaams-Brabant of Limburg?

  • Stuur uw aanvraag dan naar:
    VAS, afd. Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant, Doornelei 17/001, 2018 Antwerpen
  • Of mail uw documenten door naar info@vlaamsartsensyndicaat.be

Is uw praktijk gevestigd in Oost- of West-Vlaanderen?

  • Stuur uw aanvraag dan naar volgend adres:
    VAS, Afd. Oost-en West-Vlaanderen, Burg. Nolfstraat 7, 8500 Kortrijk
  • Of mail uw documenten door naar info@vaskor.be